Elektrické skútry si získaly svou praktičností mezi lidmi nebývalou popularitu. Podle čeho vybrat ten správný a které konkrétní parametry při výběru elektroskútru zohlednit?
Dojezdová vzdálenost
Maximální dojezdová vzdálenost prakticky předurčuje využití vašeho elektroskútru. Skútry s kratším dojezdem jsou vhodné na městské ježdění, zatímco s těmi schopnými překlenout najednou delší vzdálenosti můžete vyrazit i na výlet.
Základní modely mají dojezd cca 30 km a lze říci, že dojezdová vzdálenost kolem 40 km je například na cesty po městě vyhovující. Většinou se setkáte se skútry, které jsou schopny na jedno nabití ujet zhruba 60 až 80 km.
Pokročilejší skútry disponují dojezdem až 120 km, což už je vhodné na delší trasy. Naopak špičkové stroje mohou nabídnout dvě baterie, což dojezd prodlouží až na 200 km.
Baterie
Dojezd souvisí úzce s kapacitou baterie. Ta se průměrně pohybuje mezi mezi 20-40 Ah. Například elektrické babety bývají vybaveny baterii s nízkou kapacitou pouze 12 Ah. Nejlepší modely se naopak mohou pyšnit kapacitou baterie až 32 Ah.
Baterie do elektrického skútru mohou být dvojího typu: olověné nebo lithiové. Olověná baterie je levnější, ale těžší. Musíte se o ni i správně starat, po každé jízdě je potřeba ji dobít. U lithiových baterií nutnost dobíjení odpadá, stejně tak jsou lehčí.
Hmotnost baterie zdánlivě vedle její kapacity vypadá jako nedůležitá vlastnost, nicméně se nemalou měrou propíše do celkové hmotnosti stroje. A na té už záleží jednoznačně.
Se stoupající kapacitou baterie pak nutně stoupá i doba potřebná pro její opětovné nabití. V průměru to bývá mezi 4 až 8 hodinami.
Nosnost
S využíváním skútru souvisí i jeho nosnost. V první řadě záleží na tom, zda plánujete jezdit sami a téměř nic s sebou nechcete vozit, případně zda musíte na výlet počítat s objemnějšími zavazadly. Existují však i e-skútry, které uvezou rovnou dva uživatele.
Běžně se nosnost elektrického skútru pohybuje od 120 kg výše. Na trhu se však setkáte i se skútry, které mají nosnost až 180 kg. Ty už jsou vhodné i pro dva cestující.
Rychlost
Rychlost skútru je podmíněna výkonem motoru, respektive elektromotoru. Ten se udává ve wattech, případně v kilowattech.
Slabé elektromotory nabídnou výkon maximálně do 1000 W. Opět to souvisí primárně s využitím skútru, na nenáročné cestování po městě to nemusí být málo. Připočteme-li k tomu, že na stroje osazené takto slabými motory nebývá nutný řidičský průkaz, poznáme jednoznačnou výhodu těchto elektroskútrů.
Běžný je však výkon motoru přibližně od 1 500 W nebo více. Horní hranice se pohybuje obvykle kolem 4000 W, se silnějšími stroji se u nás nesetkáte, byť existují. Platí, že čím vyšší výkon, tím lepší schopnost pohybu v náročném terénu, ale výraznější nároky na baterii. Nutně s tím stoupá i hmotnost skútru a jeho cena.
Brzdy
Velmi důležitým parametrem, který je při nákupu elektrického skútru potřeba zohlednit, je také typ brzd. Vybrat můžete ze tří alternativ: brzd diskových, bubnových a hydraulických kotoučových.
V případě nejslabších elektrických skútrů schopných vyvinout jen nízkou rychlost do 25 km/h je účinnost všech typů brzd víceméně srovnatelná. Rozdíly začínají být patrné až v rychlosti nad 50 km/h. Rozhodování je však jednoduché, většinou výrobci osazují svá vozidla brzdami kotoučovými.